Så, examen, på riktigt den här gången

Förstår ni kaoset i att sitta med alla sina klasskamrater och känna stoltheten över examen. Eleverna vi var och socionomerna vi har blivit. Jag har påverkat så himla mycket av utbildningen och den har utmanat mig som i min profession men absolut personligen likaså. Så sitter jag där på en arbetsintervju och de frågar hur jag hanterar kriktik och jag säger att jag brukar ta mig den för att kunna förbättra och göra ett bättre arbete. Samtidigt kommer beskedet om en underkänd tenta och jag skiker, inombords, till vännerna, jag förstår inte. Jag förstår inte. Jobbet som jag får är en förutsättning för min examen, och vi är överens om att jag måste göra om uppgfiten eftersom jag inte har fått min socionomexamen än. Hur ska jag kunna vara en bra socionom och jag inte ens kan göra den här uppgiften? Jag har redan fått jobbet, flyttat de där 44 milen och ändå kan jag inte bli godkänd på tentan. Jag sliter och svär och jag kämpar med tentan. Men jag får vägledning, jag får sitta i lugn och ro om fredagkvällar och kolla artiklar på ämnet och jag börjar styra in mig på rätt väg. Även om arbetet inte blev godkänt så gjorde jag ett hästjobb i höstas med research och har alla de papperna kvar. Jag pusslar om i dokumentet, kopplar till artiklar, börjar argumentera. Helt plösligt ser jag kopplingar och kan göra en analys av de som ligger framför mig, för nu har jag släpat med det här i snart ett år. Men ändå så ringer varnignsklockorna i bakhuvudet, de andra gångerna har jag ju kännt mig färdig, men det har ändå varit så långt ifrån. Tänk så är det fortfarande långt ifrån, tänk så har jag inte besvarat varenda kritik i det senaste omdömet och tänk om den bli underkänd igen. Då måste jag kanske lämna in den om flera månader till, och då har jag inte min examen förrän ett år efter arbetsintervjun. Jag drivs av en energi att vilja förbättra och visa att jag bryr mig.

Idag kom beskedet på förmiddagen. Jag är godkänd. Och inte bara godkänt, jag har höjt mitt arbete otroligt. Tentan fick VG och jag har fått VG i slutbetyg i . Idag har jag ansökt om socionomexamen 210 hp.

Kommentera inlägget här :