bra saker med Småland

Kalmars fina miljö. De småländska skogarna. “Pollen på bilen” som är det löjligaste jag hört angående en smutsig bil men som är så självklart här. Bokantikvariat som får en att resa i tiden. Jag fick med mig Jorden runt på 80 dagar, 1984 och en bok om Frida Kahlo.


Mina skånska kunder som berättar i vilka håla de nu flyttat till och hur länge sen det var de flyttade ifrån Skåne. En kund frågade var jag kommer ifrån. Jag förväntar mig aldrig att de känner till Trelleborg så jag säger alltid Skåne. Frågar de en gång till så nämner jag hamnstaden. En äldre dam frågade om jag visste var södra förstadsgatan låg i Trelleborg. Jag nickade. Hennes ögon lös upp av glädje och hon berättade om en man som hon hade brevväxlat med som bodde där. Jag antar att mannen som följde med henne men inte deltog i samtalet inte var han ifrån Trelleborg. Kvinnan log åt minnet, ett minne som jag lockade fram med min dialekt.

(side note: det finns ingen södra förstadsgatan i Trelleborg. Det finns en lång jävla "östra förstadsgatan" men ingen annan förstadsgatan. Det finns however ett södra förstadsgatan i Malmö. I vilket fall som helst så kan ju de ha ändrat namn på gatorna. Jag ville inte förstöra damens minne så när jag hörde södra förstadsgatan och kände igen det så ifrågasatte jag inte. Länge leva damen som mindes gammal kärlek.)

Kommentera inlägget här :