The one with the studdies

Okej så här är en redogörelse för mitt möte med konceptet socionom.

- 19 år, pluggar genusvetenskap och har inte hört om det innan. Många som läser genus som är intresserade av att läsa det.
- 20 år, Blir skoltrött, söker jobb och finner Dollar.
- Ola flickvän läser till Socionom. Socionomer har mycket bra kunskap om allt ifrån olika diagnoser till olika sorter av marginaliserade personer.
- Möter Hampus som pluggar i Kalmar.
- Julen 2015 funderar jag på om jag ska söka mig till Växjö universitet och läsa Socionom eftersom då skulle jag bo en timme ifrån Hampus men ändå kravlöst.
- Januari 2016, min gamla chef har avancerat och ska öppna en butik som ligger i närheten av kalmar, jag har ingen aning om vart stället ligger men han undrar om inte jag skulle vilja flytta dit och jobba där. Löften om assisterande chef.
- Mars 2016, jag testar att bo med Hampus och hans rumskamrat, jag testar att bo i Småland och jag testar kollegorna. Jag blir presenterad som assisterande chef.
- Våren 2016, blir introducerad till en författare som skrivit en mängd böcker om barn som av olika anledningar sluter sig, stökar eller inte vill förbättras. Fantastiskt gripande om hennes relationer och utveckling med barnen.
- Mars 2017, jag har inte kvar rollen längre som assisterande chef och Hampus är så engagerad i sina studier, sin studentförening och klasskamrater. Jag vill också. Jag vill läsa Socionom.

Sagt och gjort så är anmälan nu inne (Linnéuniversitetet i Kalmar). Minns att i Lund är antagningspoängen väldigt höga så jag hade nog inte kommit in där. Vi får se hur det går. Har bett om tjänstledigt och vi ska se om vi kan hitta en bra lösning där jag kanske kan jobba några timmar i månaden ändå.

Fan jag tycker alltid jag har tagit den enkla vägen men fan jag flyttade ändå till Kalmar och jag är hur tacksam som heslt för det gånga året. Man tror att man kan något men ändå lär man sig något nytt varje dag.

Kommentera inlägget här :