Mängder med onyttigheter

Jag är den första att erkänna att det inte finns något goare än en bulle med smör och pålägg på. Dock kan det bli lite enformigt när man inte har någon annan mat hemma och man tvingas äta det till varje måltid. Hampus har jobbat denna helgen och jag känner mig så konfunderad då. Vad fan ska jag göra för mat? Det blev alltså inget eftersom jag var trött och åt istället bullar eller nudlar. Tills på lördagen när jag fick nog och gick ut och åt riktig mat. Men sen dess har jag också lyckats göra några riktigt kap (och jätteonyttiga!)

En affär i stan ska stänga så jag så att de sålde ut sitt naturgodis och lösgodis för 20kr/kilot. Så vi dundrade dit i söndagskväll och laddade upp med massa godis och massa nötter.



Idag har äntligen provat ett recept som jag länge velat pröva - som inte involverar bakning då för en gångs skull! Det var alltså 4 marsbars, 90g smör och 50g rice crisps. Eftersom jag inte hittat det sista så har det hela tiden skjutits upp men idag hittade jag en variant av puffat ris på citygross.

Så på bilden ser det här ut som puffat ris doppat i choklad typ och hon som skrev om det på pintrest skrev att det var så gått att hon åt upp allt så hon fick direkt gå och handla mer. I was intrigued. However så är vi bara människor och helt plötsligt hittade jag inte den fjärde marskakan. Jag misstänkte att någon av oss ätit den men jag kompenserade med ett kinderchoklad  (dum idé - don´t try this at home!!) istället. Först skulle man smälta smöret och röra ner chokladen i kastrullen på låg värmen, mixa till en jämn smet. Det visade ju sig såklart att kinderchokladen hade någon form av kex i bottnen som vägrade ge vika så jag fick fiska upp det igen. Dessutom blev det aldrig någon direkt slät smet utan det såg tämligen groteskt ut. I vilket fall som helst så hällde jag i mitt puffade ris och konstaterade att det var alldeles för mycket för att det skulle kunna bli helt täckt av chokladen (dessutom förlorade jag choklad när jag fiskade upp kexen). Men jag rörde runt så gott jag kunde och sedan var det dags att sleva upp det på plåten. De skulle inte in i ugnen och de behövde inte frysas in, bara stelna på bakplåtspapper.

Jag vägrade att fotografera det eftersom det såg himla tråkigt ut men gudars skymning vad gott det var? Och då var det ändå inte så mycket choklad / så små rice crisps som planerart! (Jag såg sedan på bilden att rice crispes är typ en tredjedel så stora som puffat ris...)

 
 


 


Och sen blev det massa meloner också!
 
Nu kom Hampus hem och var hungrig, medans jag småätit halva plåten! Dags att laga pestobröd till pesosalladen!

Kommentera inlägget här :